• Nou
„Samariteanca la fântână” broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800
search
  • „Samariteanca la fântână” broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800
  • „Samariteanca la fântână” broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800
  • „Samariteanca la fântână” broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800
  • „Samariteanca la fântână” broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800
  • „Samariteanca la fântână” broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800
  • „Samariteanca la fântână” broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800
  • „Samariteanca la fântână” broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800
„Samariteanca la fântână” broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800

„Samariteanca la fântână” broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800

1.000,00 lei
Cu TVA
Cantitate
Disponibil

„Samariteanca la fântână” – broderie cu mătase și fir de lână, Anglia, cca. 1800
Lucrarea prezintă o interpretare textilă a episodului biblic al întâlnirii dintre Hristos și femeia samariteană la fântâna lui Iacob (Evanghelia după Ioan 4:4–26), temă frecvent reprezentată în arta occidentală încă din perioada Renașterii. Realizată prin tehnici de broderie pe suport textil, compoziția combină fire de mătase și lână, sugerând atât rafinamentul atelierelor britanice de la începutul secolului al XIX-lea, cât și scopul decorativ al piesei.

Stilizarea figurilor și cromatica intensă sunt caracteristice broderiilor domestice și semiprofesionale ale epocii, în care reproducerea unor scene religioase consacrate se realiza adesea după gravuri sau modele tipărite. Personajele sunt tratate într-o manieră teatral-narrativă: figura masculină, așezată pe marginea fântânii, adoptă o atitudine calm-autoritară, în timp ce femeia, surprinsă într-un gest de surpriză sau receptivitate, introduce dinamismul dialogului sacru. Modelarea volumelor prin suprapuneri dense de fir creează o textură reliefată, imitând efecte picturale și conferind scenei o monumentalitate neobișnuită pentru un obiect de interior.

Fundalul amplu, cu peisaj idealizat și arbori stilizați, indică influența esteticii neoclasice târzii, când broderia era considerată o practică culturală respectabilă, situată între meșteșug și arte decorative. Piesa se remarcă prin starea bună de conservare ȋn general dar cu cȃteva pǎrți ale suportului textil lipsǎ la partea superioarǎ. De asemenea prin fidelitatea iconografică față de sursele biblice, ceea ce o transformă într-un exemplu reprezentativ al sensibilității religioase și vizuale din Anglia în jurul anului 1800.

Broderiile figurative cu teme biblice (cum este scena „Samariteanca la fântână”) au fost populare în Anglia în secolele XVIII-XIX. De exemplu, Mary Linwood (1755–1845) era celebră pentru lucrările sale de needlework (broderie) cu teme religioase și mitologice.

Tehnica folosită ar putea fi „crewel embroidery” sau broderie pe mătase/șir de lână, pe pânză de bază (linen). Potrivit lui A. F. Kendrick, aceste scene erau adesea executate cu fire de in și mătase, uneori cu fire aurite sau mătăsuri de culori variate.

Dimensiuni cu rama 53 × 65 cm. Conditie conform foto.

1 Obiect